Heb je een geweldig product, maar vind er niet de juiste klanten voor? Dan kunnen volgende strategieën je helpen.
Ben je niet zeker hoe je je klanten moet benaderen of heb je een verwarrende verkoopboodschap? Dat is geen probleem, ik zal je er een paar nuttige tips voor geven. Gebruik de volgende verkoopstrategieën, tips en technieken om meer klanten aan te trekken, die wel interesse hebben in jouw product of dienst.
14 Verkoopstrategieën om de verkoop en inkomsten te verhogen
1. Mensen kopen voordelen
Mensen kopen geen producten, maar kopen de resultaten die het product zal opleveren.
Begin je proces met het identificeren van je ideale klant door een lijst te maken van alle voordelen van je product of dienst tegenover je klant. Denk altijd aan je klant, welke voordelen hij heeft bij je product of dienst.2. Definieer duidelijk je klant
Maak een avatar van die klant.
Stel jezelf de volgende specifieke vragen:
- Hoe oud zijn ze?
- Zijn ze mannelijk of vrouwelijk?
- Hebben ze kinderen?
- Hoeveel geld verdienen ze?
- Hebben ze een opleiding?
3. Identificeer duidelijk je klant zijn probleem
Stel je de volgende vraag:
Wat voor soort probleem heeft mijn klant dat ik kan oplossen?
Als je jouw klant correct hebt geïdentificeerd, zullen ze jouw betalen om hun problemen op te lossen.
Soms zijn de problemen vanzelfsprekend en duidelijk, maar soms zijn ze dat niet!
Soms bestaan die problemen niet voor je klant. Als het probleem niet bestaat, zal de klant je product of dienst niet kopen.
4. Ontwikkel je concurrentievoordeel
Zorg dat je een product of dienst ontwikkeld dat uniek is tov de concurrentie. Je moet het verschil kunnen maken tov je concurrenten, want anders geef je geen enkele reden waarom een klant bij jou zou kopen. Focus altijd op de voordelen wat je product of dienst beter maakt dan de concurrentie.
5. Maak gebruik van content en social media marketing
We leven in de boeiendste tijd ooit op het gebied van mogelijkheden om je product of dienst te promoten. En weet je wat het mooiste is? Ze zijn allemaal gratis. Neem nu Facebook, twitter, instagram als voorbeeld. Dat zijn fantastische platforms om een band te creëren met je doelgroep.
Enkele voordelen van Content-marketing zijn onder andere:
- Meer gekwalificeerde leads.
- Meer kanalen om je producten of diensten te verkopen.
- Lagere kosten om klanten te werven.
6. Soms moet je potentiële klanten opbellen of bezoeken
Het opbellen of bezoeken van potentiële klanten kan soms hard en frustrerend zijn, want het is jouw job om de potentiële klant warm te maken voor je product of dienst. Zeker als je een nieuw product in de markt wil zetten is het heel belangrijk om persoonlijk contact te hebben met je potentiële klant om op die manier zijn interesse te wekken.
7. Overwin je angsten door ze herhaaldelijk te trotseren
Deze methode is reeds bewezen, door herhaaldelijk de dingen te doen waarvoor je angsten hebt zullen ze steeds vervagen. Tot zelf op het niveau dat deze angsten tot het verleden behoren. De meeste angsten komen trouwens omdat je bepaalde dingen niet graag doet omdat je bepaalde taken nog niet 100% onder de knie hebt. Eens je die taken meester bent behoren die angsten tot het verleden. (bekijk deze video over angsten)
8. Bepaal de juiste prijs
Doe marktonderzoek om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Bestudeer grondig je concurrenten. Als je product of dienst duurder geprijsd is dan de concurrentie zorg er dan voor dat je kwaliteit hoger is en dat je product of dienst dat ook uitstraalt want dat zorgt ervoor dat klanten bereid zijn meer te betalen.
9. Bestudeer de juiste onderhandelingstechnieken
Goede onderhandelaars gaan steeds op zoek naar een oplossing die voor beide partijen bevredigend zijn. Ze zoeken steeds naar de zogenaamde "win-win" situaties waarbij beide partijen tevreden zijn met de resultaten van die onderhandelingen.
De beste onderhandelaars hebben de volgende kwaliteiten:
- Ze stellen goede vragen om precies te weten te komen wat je nodig hebt.
- Ze zijn geduldig en hanteren de 70/30 regel. (zie video over verkooptechnieken)
- Ze zijn altijd zeer goed voorbereid wanneer ze de onderhandelingsruimte ingaan.
10. Maak een doeltreffende verkoop presentatie
In de verkoop is het altijd zeer belangrijk om je woorden te staven met afbeeldingen, video's en liefst nog enkele testimonials. Dit moet je op kantoor grondig voorbereiden vooraleer je met je klant samenzit. Een presentatie kan eenvoudig gemaakt worden met software zoals Keynote of Powerpoint.
11. Focus je op de klant binding!
'Eens een klant, altijd een klant' wordt altijd gezegd eens je van PC overstapt naar apple. Dit principe moet je toepassen met jouw klanten. Eens een klant je product of dienst heeft afgenomen moet je sterk focussen op het behoud en het tevredenstellen van die klant. Je moet vertrouwen creëren en constant extra waarde toevoegen aan je product of dienst.
12. Geef aan potentiële klanten gratis stalen of content.
Je ideale klant is meer geneigd om een product of dienst van je af te nemen als je hem reeds een voorproefje gegeven hebt. Zo kun je gratis stalen weggeven of bijvoorbeeld een video van je product in actie. Wees nooit te bang om te veel te geven, want door veel te geven maak je jouw klant enthousiast naar nog meer en wordt hij een mogelijke klant.
13. Informeer klanten van toekomstige producten
Wanneer een nieuw product in de pijplijn zit, informeer je potentiële klanten ervan. Ze zullen er blij mee zijn dit te horen en op die manier bouw je verder aan het vertrouwen.
14. Wees duidelijk als je een product verkoopt
Als je een product verkoopt wees zeer duidelijk. Neem 1 of maximum 2 voordelen van je product of dienst op in je headline. Wees zeer duidelijk wat voordeel jouw product of dienst hen te bieden heeft. Als je product of dienst meerdere voordelen heeft zorg er dan voor dat dit beaamd wordt door testimonials.
Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David