fbpx

De behoefte van uw klant

Hoe goed uw product of dienst ook is, het is pijnlijk om te weten te komen dat je potentiële klant zich niet interesseert in u of uw product! En u zult niemand ervan overtuigen dat ze moeten kopen wat u aanbiedt, tenzij u duidelijk begrijpt wat uw klanten echt willen.

Het begrijpen van de behoeften van uw klant staat centraal in elk succesvol bedrijf, of het nu rechtstreeks aan particulieren of andere bedrijven verkoopt. Als u eenmaal over deze kennis beschikt, kunt u deze gebruiken om potentiële en bestaande klanten ervan te overtuigen dat kopen bij u in hun belang is.

In deze video vertelt u wat u moet weten over uw klanten, hoe u deze informatie kunt gebruiken om effectiever aan hen te verkopen en hoe u klanten kunt winnen van uw concurrenten.

Stel uzelf de volgende vragen:
Waarom hebben uw klanten u nodig?
Wat weet u over uw klanten?
Wat weet u over de huidige leverancier van de klant
 

Tien dingen die u moet weten over uw klanten:

WAAROM HEBBEN UW KLANTEN U NODIG?
Elk bedrijf heeft een reden nodig voor zijn klanten om bij hen te kopen en niet bij hun concurrenten. Dit wordt een Unique Sales Proposition (USP) genoemd.
Als ik aan mijn klanten de vraag stel, "Waarom moet ik bij u kopen?" krijg ik nog te veel het antwoord van: "We hebben de beste klantenservice?!". Dat is het meest foute antwoord dat u kunt geven, als ondernemer wordt u verondersteld een goede service te leveren! Om een goed antwoord te geven op deze vraag moet u voor jezelf deze zin verder aanvullen: "Klanten zullen van mij kopen omdat mijn bedrijf de enige is.....".

Bijvoorbeeld:
Klanten zullen van mij kopen omdat mijn bedrijf de enige is die houten rolluiken maakt in deze regio. Het bedrijf heeft hier dus een sterke USP.

Een tweede voorbeeld uit de praktijk is van een verkoper in 2de hands wagens.
Klanten zullen van mij kopen omdat mijn bedrijf de enige is die 2de hands wagens tot 6 maanden na aankoop terug neemt zonder enige voorwaarden. De klant betaald dan enkel de officiële km vergoeding die momenteel gehanteerd wordt.

Dat zijn dus unique selling points die het verschil maken tov uw concurrentie. Dit is dus heel belangrijk om succesvol te kunnen worden.


De volgende vraag dat u jezelf moet stellen is:

WAT WEET U OVER UW KLANTEN?
Hoe meer u over uw klanten weet, hoe effectiever uw verkoop- en marketinginspanningen zullen zijn. Het is de moeite waard om daar achter te komen:
wie ze zijn
wat ze kopen
waarom ze het kopen

Als u verkoopt aan andere bedrijven, moet u weten welke personen verantwoordelijk zijn voor de beslissing om uw product of dienst te kopen. U kunt veel leren over uw klanten door met hen te praten. Door hen te vragen waarom ze wel of niet kopen, wat ze in de toekomst misschien willen kopen en welke andere behoeften ze hebben. Een sterke verkoop wordt gedreven door de nadruk te leggen op de voordelen van uw product of dienst voor uw klanten. Als u de uitdagingen kent waarmee ze geconfronteerd worden, is het veel gemakkelijker om hen oplossingen aan te bieden. Het is ook de moeite waard om de toekomstige ontwikkelingen in de markten en gewoontes van uw klanten in de gaten te houden. Het kennen van de trends die uw klanten gaan beïnvloeden, helpt u om te anticiperen op wat ze nodig hebben - en het hen aan te bieden zodra ze het nodig hebben.

U kunt uw eigen marktonderzoek uitvoeren en er zijn veel bestaande rapporten die u kunnen helpen een beeld te krijgen van waar de markten van uw klanten - en uw bedrijf - mogelijk naartoe gaan.

DE HUIDIGE LEVERANCIER VAN UW POTENTËLE KLANT
De kans is groot dat uw potentiële klant al iets soortgelijks koopt van iemand anders. Voordat u aan een potentiële klant kunt verkopen, moet u dit weten:

Wie de huidige leverancier van de klant is?
Is de klant tevreden met zijn huidige leverancier
Als het kopen bij u de klant voordelen zou bieden, moet u trachten dit ook over te brengen. De eenvoudigste manier om de huidige leverancier van een potentiële klant te identificeren is vaak eenvoudigweg door het te vragen. Over het algemeen zijn mensen erg blij om deze informatie te delen. Op die manier kunt u zelf te weten komen of ze wel 100% tevreden zijn van hun leverancier.

Als u erachter kunt komen welke voordelen ze zoeken, heeft u een betere kans om aan hen te verkopen. De voordelen kunnen bijvoorbeeld gerelateerd zijn aan de prijs of het serviceniveau. Zijn er voordelen die uw bedrijf kan bieden die beter zijn dan die welke de potentiële klant al ontvangt? Als die er zijn, moeten deze de basis vormen van elke verkoopbenadering die u maakt.

TIEN punten DIE U MOET WETEN OVER UW KLANTEN
Wie ze zijn
Als u rechtstreeks aan particulieren verkoopt, kunt u het geslacht, de leeftijd, de burgerlijke staat en het beroep van uw klanten achterhalen. Als u verkoopt aan andere bedrijven, ontdek dan welke grootte en soort bedrijf ze zijn. Zijn ze bijvoorbeeld een klein privébedrijf of een grote multinational?

Wat ze doen
Als u rechtstreeks aan individuen verkoopt, is het de moeite waard om hun beroepen en belangen te kennen. Als u verkoopt aan andere bedrijven, helpt het om te begrijpen wat hun bedrijf probeert te bereiken.

Waarom ze kopen
Als u weet waarom klanten een product of dienst kopen, is het gemakkelijker om hun behoeften af te stemmen op de voordelen die uw bedrijf kan bieden.

Wanneer ze kopen
Als u een klant benadert op het moment dat hij de behoefte heeft, vergroot u de kans op succes enorm.

Hoe ze kopen
Sommige mensen kopen bijvoorbeeld liever van een website, terwijl anderen de voorkeur geven aan een persoonlijke ontmoeting.

Hoeveel geld hebben ze
U zult meer succes hebben als u uw aanbod kunt afstemmen op wat u weet dat uw klant zich kan veroorloven.
Wat maakt dat ze zich goed voelen bij het kopen
Als u weet wat ze willen, kunt u ze bedienen op de manier die ze verkiezen.

Wat zij van u verwachten
Bijvoorbeeld, als uw klanten een betrouwbare levering verwachten en u hen niet teleurstelt, bent u in staat om opnieuw zaken te doen.

Wat zij over u denken
Als uw klanten het prettig vinden om met u om te gaan, is de kans groot dat ze meer kopen. En u kunt alleen problemen van klanten aanpakken als u weet wat ze zijn.

Wat zij denken over uw concurrenten
Als u weet hoe uw klanten uw concurrenten zien, heeft u een veel betere kans om uw concurrenten voor te blijven. Rekening houdend met alle info die ik u daarnet vertelde moet u in staat zijn om de behoefte van je klant in kaart te kunnen brengen.

Vele ondernemer maken nog steeds de fout om te veel over de technische specificaties van hun product of dienst te praten ipv over de voordelen. Ik hoop u hiermee iets bijgebracht te hebben. Indien u vragen hebt mag je steeds met ons contact op nemen via het contactformulier. 



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David


Website op eerste pagina in Google
Klanten zoeken als zelfstandige

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mediaspot op youtube

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Stel uw vraag en we helpen u verder...

Uw adres ontbreekt.
Uw email adres ontbreekt.
Invalid Input
Uw bericht ontbreekt.
Invalid Input

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot BVBA © 2019 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia