fbpx

Hoe maak je een verkooppagina?

Hoe een goede verkooppagina schrijven die geconverteerd
Heb je moeite om genoeg conversies op jouw verkooppagina's te krijgen?

Jouw verkooppagina is je beste kans om jouw producten en diensten uit te leggen aan bezoekers en ervoor te zorgen dat ze willen kopen. Als het niet geoptimaliseerd is voor conversies, verlies je geld.

Zou het niet geweldig zijn als je de geheimen van het schrijven van hoog converterende sales pagina's kent, zodat je een stroom van inkomsten rechtstreeks naar jouw bankrekening kunt trekken?


Dat is wat we gaan delen in dit artikel. Tegen het einde weet je hoe je een verkooppagina moet schrijven, zodat jouw bedrijfsopbrengsten groeien. 

1. Begrijp je publiek


Eerste dingen eerst: Je kunt geen goede verkooppagina schrijven, tenzij je weet met wie je praat.
Voordat je start, is het essentieel om te begrijpen wie jouw publiek is en wat ze zoeken wanneer ze overwegen om jouw product of dienst te kopen.

Een van de beste manieren om dit te doen is om een avatar te creëren. Dat is een fictief persoon die je ideale klant vertegenwoordigt. Jouw avatar is gebaseerd op echte gegevens die je verzameld:

* Klantonderzoeken
* Web analytics
* Sociale media-analyse
* Ander online onderzoek

Als je eenmaal jouw avatar hebt, zul je de invloeden, pijnpunten, uitdagingen en motivaties van jouw potentiële klant begrijpen, zodat je kopieën kunt maken die op hen gericht zijn.

2. Creëer een meerwaarde


Wanneer je weet wie jouw klanten zijn, kun je jouw meerwaarde verwoorden. Dat is het voordeel dat je bied en het probleem dat je oplost voor jouw klant, en waarom jij de beste persoon bent om dit te doen.

In het ideale geval is dit een korte zin die de rest van jouw verkoop pagina (sales page) zal leiden. Hier is een heel eenvoudige formule dat je kunt gebruiken.

We helpen [X] om [Y] door [Z].

Voorbeeld van een rolluik leverancier kan zijn:
Wij helpen particulieren en bedrijven om hun ramen totale verduistering en bescherming tegen vorst te geven door het leveren van hoogwaardige houten rolluiken. 

3. Krijg de juiste prijs


Nog een laatste ding te bepalen voordat je begint te schrijven: Hoeveel kost jouw product of dienst?
Eén van de grote knelpunten voor veel potentiële kopers is de prijs. Je moet er proberen in te slagen om aan je product of dienst meer waarde te geven, zodat prijs op de 2de plaats komt. 

4. Bepaal de juiste lengte


Nadat je jouw doelgroep kent en wat je hen kan bieden, is het tijd om het schrijven van je verkooppagina.

Maar hoe lang moet de verkooppagina of sales page zijn?

Het korte antwoord is: zolang of zokort als nodig om de klus te klaren. Dat hangt af van hoe je bezoekers reageren. Dit kun je perfect opvolgen via Google Analytics.

Met een lange verkooppagina kun je meer bezwaren van klanten afhandelen, zodat mensen die op de call to action klikken, er zeker van overtuigd zijn. Lange verkooppagina's zijn ook handig voor producten en diensten die veel uitleg nodig hebben.

Maar als je jouw aanbod eenvoudig kunt uitleggen, dan hou je beter jouw verkooppagina kort.
Een lange verkooppagina helpt je om jouw product of diensten beter uit te leggen voor degenen die minder makkelijk te overtuigen zijn, en zal een paar CTA's meer bevatten.

De pagina bevat ook getuigenissen en een definitieve CTA (Call to action).

Hoe weet je welk type verkooppagina voor jouw publiek zal werken?

Uiteindelijk beslis je via split testen. Dat is de manier om de best converterende verkooppagina te scheiden van de pagina die minder geconverteerd.

5. Schrijf goede titels en subtitels


Nu ben je klaar om te schrijven.
De eerste stap is het maken van een goede kop titel. Dit is het belangrijkste onderdeel van je verkooppagina, want als je het verkeerd doet, zullen jouw bezoekers snel weggaan.
De beste kop titels zijn kort en bondig, maar je hebt nog steeds de subtitels om je kop titel kracht bij te zetten. Deze mogen een beetje langer zijn.

6. Spreek over voordelen ipv functies


Iedereen die zich afvraagt hoe je de ideale verkooppagina schrijft die converteert moet het principe van functies versus voordelen begrijpen. Je bezoekers geven meer om wat jouw product of dienst voor hen zal doen, en niet zozeer over de technische kant van je product of dienst. Dat is de reden waarom sjablonen van verkooppagina's zich richten op de voordelen van een product of dienst en niet op functies.

7. Beschrijf je product


Nu is het tijd om dieper in te gaan op wat jouw product is en wat het doet. Hier herhaal je de kernproblemen waar jouw bezoekers mee te maken hebben en bied je de oplossing aan.
Hoe meer beschrijvend en uniek je dit kunt krijgen, hoe beter. Door gedetailleerde beschrijvingen van elke functie, zul je niet alleen jouw klanten sneller overtuigen, maar je zal ook beter scoren in de google ranking.

8. Gebruik de juiste taal


Een ding dat verkooppagina's moeten hebben is dat bezoekers meteen weten dat je ze begrijpt, daarvoor gebruikt je technieken zoals:

Jouw klant rechtstreeks aanspreken, met behulp van "je".
Ze het gevoel geven deel uit te maken van de familie door gebruik te maken van "wij".
Laten zien dat je 100% achter hen staat
Door zichzelf te herkennen in jouw verhaal
Woorden gebruiken om emotie op te wekken en te tonen


Je kunt jouw verkooppagina nog doelgerichter maken door een rubriek "wie is dit product/dienst voor" op te nemen. Zo kun je ervoor zorgen dat je met de juiste mensen praat.

9. Behandel bezwaren


Zoals we in het begin al zeiden, zullen sommige mensen bereid zijn om binnen de minuut dat ze op jouw verkooppagina zijn te kopen. Anderen zullen echter meer overtuigd moeten zijn om tot aankoop over te gaan.
De waarheid is, dat mensen altijd denken aan redenen om NIET te kopen. De beste verkooppagina's geven antwoord op die redenen. Hier zijn enkele manieren om dat te doen.
Om bezoekers aan te spreken die niet zeker weten waarom ze nu zouden moeten kopen, kan door tijdelijk een korting te geven ze overtuigen om toch tot aankoop over te gaan. Je kunt dit doen door gebruik te maken van een pop-up met bvb een kortingsbon. Als je expliciet hebt uitgelegd voor wie jouw product is, dan zul je op elk bezwaar waarmee je klant zit het juiste antwoord hebben.

Als de prijs het probleem is, kun je dit aanpakken door de waarde van jouw product voor hen te benadrukken, en door gebruik te maken van enkele van de prijsstrategieën die we iets later zullen bespreken.

En als ze je niet vertrouwen, dan kun je dit aan de hand van social proof of testimonials bewijzen.

10. Bewijs dat bezoekers jou kunnen vertrouwen


Wist je dat 90% van de bedrijven alleen kopen van bedrijven die zij vertrouwen? En dat 78% van de consumenten naar A merken zullen grijpen omdat ze er meer vertrouwen in hebben als B merken, ook al zijn de A merken veel duurder.

Dat zijn slechts twee redenen waarom vertrouwen zo belangrijk is voor het maken van converterende verkooppagina's. Manieren om vertrouwen op te bouwen op jouw verkooppagina zijn onder andere:

* Het bieden van bewijs van alle claims die je maakt, bijvoorbeeld onderzoek
* Getuigenissen van tevreden klanten in de kijker zetten
* Inclusief andere vormen van sociaal bewijs die helpen om jouw reputatie te verbeteren, zoals social media vermeldingen en goedkeuringen van experts.
* Klanten gemoedsrust geven met een 30 dagen niet goed geld-terug-garantie

Wanneer je het vertrouwen van potentiële klanten hebt, dan is het zo veel makkelijker om aan hen te verkopen.

11. Afbeeldingen en video gebruiken


Klaar met het schrijven van je verkooppagina? Niet zo snel - vergeet de impact van visuals niet.
Zoals het gezegde zegt, een foto zegt meer als 1000 woorden, wat moet de impact dan zijn van een goede video? Enorm!

Onderzoek over Video Marketing onthulde dat 81% van de bedrijven die video gebruikten in hun marketing een stijging van de verkoop rapporteerde. Andere video marketing statistieken tonen aan dat 84% van de consumenten een aankoop heeft gedaan na het bekijken van een video. Een goede manier om video op jouw verkooppagina te gebruiken zonder de snelheid van het laden van je pagina te verminderen, is om de video op het juiste moment te laten verschijnen en gebruik te maken van embedded video via youtube of vimeo.

12. Test of je verkooppagina makkelijk leesbaar is


Zodra je jouw inhoud klaar hebt om online te zetten, moet je ervoor zorgen dat jouw publiek het gemakkelijk kan lezen. Een van de belangrijkste ontwerp tips voor elke verkoop pagina is om in blokken te werken. Dat maakt het lezen makkelijker en zorgt ervoor dat de content aangenaam is om door te nemen.

De beste verkooppagina's zijn inclusief:

* Een combinatie van korte en lange lijnen
* Veel paragrafen
* Lijsten, meestal met opsommingstekens
* Subrubrieken
* Citaten


U kunt deze accentueren door design-elementen toe te voegen, zoals kaders en contouren. 

13. Elimineer afleiding

Als je wilt dat bezoekers zich enkel focussen op jouw verkooppagina, moet je alle afleiding van jouw pagina verwijderen en bezoekers inspireren om door te klikken en zo een aankoop te doen.
De beste voorbeelden van verkooppagina's hebben geen sidebars, en hebben vaak minimale kop- en voetteksten, of helemaal geen kop- en voetteksten. Alles wat op de pagina staat is gerelateerd aan wat de site probeert te verkopen.

Hier is een voorbeeld van onze verkooppagina

Alle opties in het hoofdmenu zijn verwijderd, behalve het logo dat naar de homepage linkt, en er is nergens anders voor de lezer om naartoe te gaan, behalve om verder te lezen en zich aan te melden voor een online cursus. 

14. Ontwerp een dynamische lay-out


Dat wil zeggen, zorg dat je verkooppagina's er aangenaam uitzien om te bekijken.
bijvoorbeeld:

* Varieer de plaatsing van afbeeldingen zodat ze niet allemaal aan dezelfde kant van de pagina staan
* Breek de pagina op met verschillende opmaakelementen en stijlen


Doe dit, en je pagina is visueel interessanter en houdt bezoekers bezig. Hoe langer ze betrokken zijn, hoe groter de kans dat je de verkoop realiseert. 

15. Gebruik Responsive Design


Met mobiele apparaten die verantwoordelijk zijn voor 60% van de online-aankopen, moet je ervoor zorgen dat jouw verkooppagina nog steeds op kleine schermen werkt.
Dat is waar responsive design in het spel komt. Het zorgt ervoor dat jouw pagina's groter of kleiner worden - en er nog steeds goed uitzien - ongeacht de grootte van het scherm dat je bezoeker gebruikt.

Zoals je kunt zien op onze verkooppagina's 

16. Maak een duidelijk aanbod dat aanzet tot actie


Tot slot moet je verkooppagina een duidelijke oproep tot actie hebben ook wel Call to action genoemd.
Vergeet niet dat jouw bezoekers alleen geïnteresseerd zijn in WIIFM (wat zit er voor mij in?), dus nu is jouw kans om het hen opnieuw te vertellen. Het is de zin die de deal voor je gaat verzegelen.

17. Gebruik meerdere oproepen tot actie


Kijk naar een willekeurige verkooppagina, en je zult waarschijnlijk minstens drie CTA-knoppen zien, misschien zelfs meer, afhankelijk van de lengte van de pagina.

Het doel is om het gemakkelijk te maken voor bezoekers om te kopen op welk punt ze overtuigd raken. Op zijn minst heb je een CTA-knop bovenaan de pagina waar je koptekst en samenvatting staat, en aan het einde van de pagina, voor mensen die helemaal tot aan de onderkant van de pagina lezen, maar je neemt ook een knop op waar je een dwingende reden geeft om te kopen.
Onze eigen verkooppagina's heeft er verschillende. Afgezien van de bovenkant en onderkant van de pagina, zijn er CTA's naast de getuigenissen, de lijst met functies en enkele van de belangrijkste voordelen.

18. Maak het dringend


Als je echt wilt dat jouw verkooppagina als een gek wordt geconverteerd, moet je gebruik maken van urgentie. Mensen hebben een hekel aan het missen van iets, en een in de tijd beperkt aanbod zorgt voor de angst om een unieke kans te missen, dat resulteert in meer conversies en verkoop.

En dan is er nog de schaarste aan urgentie, waarbij het aanbod beperkt is. Amazon maakt altijd gebruik van schaarste door de nadruk te leggen in het rood op producten die op het punt staan uitverkocht te worden, of door te laten zien wanneer deals bijna volledig ten einde zijn.

Je kunt hetzelfde doen op jouw verkooppagina door gebruik te maken van een on-page countdown, of door gebruik te maken van een countdown popup.

19. Gebruik Exit-Intent.


Soms hebben bezoekers een beetje extra hulp nodig, of kunnen ze de informatie die ze zoeken niet vinden. Wanneer dit gebeurt, kun je de verkoop opslaan door hen te vragen contact met je op te nemen voordat ze de site verlaten.

Een van de beste manieren om dat te doen is het gebruik van Optin Exit-Intent technologie, die detecteert wanneer mensen op het punt staan om te vertrekken en toont je campagne op precies het juiste moment.

We gebruiken het hier op onze site om bezoekers die al een tijdje aan het browsen zijn, aan te moedigen om ons hun vragen te stellen of om mensen attent te maken van onze gratis video reeks. 


 Dat is alles! Door deze tips in de praktijk te brengen, ziet u een boost in uw conversies en uw resultaat.



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David

e-commerce via Facebook
Facebook gebruiken voor je marketing?

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mEER INFORMATIE

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Suur een mail naar hello@mediaspot.be en we beanwoorden uw vraag zo snel mogelijk.

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot bv. © 2023 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia