Klanten zoeken als zelfstandige is de grote slaapverstorende, intuïtieve vraag voor iedereen die overweegt om een servicegericht bedrijf te starten. De sector waarin je werkt kan 'HOT' zijn en je persoonlijke vaardigheden mogen geweldig zijn, maar geen van deze dingen garandeert dat klanten bij je kopen!
In plaats van achterover te leunen en te hopen dat er een aantal zullen komen opdagen, moet je proactief zijn, naar buiten komen en de klanten krijgen die je nodig hebt. Hier zijn de zeven beste plaatsen om klanten te vinden:
1) Op hun werkplek.
Talloze kleine bedrijven zijn gestart door werkende professionals die
a) zijn overgestapt van werknemer van een bedrijf naar aannemer of
b) een waardige klant of twee hebben gevonden en met hen ondergedoken zijn om hun eigen bedrijf te vormen.
Dus als je momenteel een werkende professional bent, kun je één of beide van deze scenario's verkennen. Als je overweegt om aannemer te worden, moet je vanuit fiscaal oogpunt er zeker van zijn dat je duidelijk weet wat de verschillen zijn tussen een aannemer en een werknemer.
2) Via bedrijfsorganisaties.
Als je op dit moment geen werkrelaties hebt, is dit mijn nummer één advies over hoe je klanten kunt vinden; doe mee en neem deel aan zakelijke en sociale organisaties. Je zal op deze manier meer zaken oppakken dan via welke andere methode dan ook. Vergeet niet dat dit niet gaat over het aantal organisaties waar je bij hoort; het gaat over wat je doet binnen de organisaties waar je bij hoort en hoe andere leden je zien. Dus ga niet overhaast naar buiten om je aan te sluiten bij tien groepen en verwacht niet dat er onmiddellijk nieuwe jobs uitkomen. Kies er maar een paar uit en neem deel aan hun werk. En wees geduldig; mensen moeten je eerst leren kennen voordat ze je werk zullen doorsturen.
3) Via je vrienden en familie.
Als je gezegend bent met veel vrienden en familie die altijd in jouw hoekje staan en klaar staan om te helpen als ze dat kunnen, laat ze dan maar. Vertel ze over wat je doet en dat je op zoek bent naar klanten - en vertel ze precies wat die ideale klanten ook zouden zijn. Zelfs als ze zelf geen gebruik kunnen maken van jouw diensten, heb je in ieder geval een betrouwbaar scouting team dat het woord over jouw bedrijf blijft verspreiden.
4) Door middel van reclame.
Traditionele reclame werkt nog steeds heel goed voor kleine bedrijven. Maar online aanwezigheid is wordt steeds belangrijker. Om die reden is het belangrijk om de volledige kracht van internet directories voor je aan de slag te krijgen. Doe een zoekopdracht voor je bedrijf in een zoekmachine en zorg ervoor dat jouw advertentie volledig en accuraat is in alle lokale directory listings die je kunt vinden.
5) Door middel van jouw persoonlijke activiteiten.
Alle groep activiteiten die jij en jouw familie doen zijn mogelijkheden om klanten te vinden. Neem de tijd om met de andere ouders te praten als je met je kinderen naar het voetbal of ergens anders gaat. Wees vriendelijk als je in de sportschool bent. Probeer andere mensen te leren kennen en wat hun interesses en zorgen zijn.
6) Door middel van verwijzingen.
Wanneer iemand je belt en zegt: "Ik vraag me af of je ... omdat ... me vertelde dat je zo'n geweldig werk hebt verricht", is het een magisch, perfect moment. Hopelijk zal het je in de loop van jouw bedrijf vele malen overkomen; het is echt de beste en gemakkelijkste manier om ooit klanten te krijgen. Helaas, het is alleen iets dat kan gebeuren als je al minstens enkele klanten hebt.
Maar je kunt op zijn minst de doorverwijzingstrein versnellen en meer doorverwijzingen krijgen dan je anders zou hebben gekregen.
7) Via sociale media.
De beste manier om via sociale media klanten te vinden is door gezien te worden als goed geïnformeerd en professional in je vakgebied. Momenteel, naar mijn mening, is LinkedIn de nummer 1, waar het gemakkelijk is om groepen te vinden die gerelateerd zijn aan jouw industrie en/of professionele interesses waar je aan kan deelnemen.
Nogmaals, net als bij echte groepen, is participatie de sleutel om mensen ertoe aan te zetten om zaken met je te willen doen. Je kunt dit soort dingen ook doen op Facebook en andere sociale media, maar het is moeilijker.
Hoe je klanten kunt vinden: Twee dingen om te onthouden
Ten eerste, je mindset is belangrijk bij het vinden van klanten. Je moet je realiseren dat elke plek waar je naartoe gaat er een kans is om klanten te vinden.
Je hoeft niet opdringerig of onaangenaam te zijn; je hoeft alleen maar vriendelijk, open en bewust te zijn als je een kans krijgt.
Ten tweede, geen van de bovenstaande is direct. Het krijgen van nieuwe klanten is een proces en hoe lang je moet werken aan het proces varieert. Maar als je weet waar je moet kijken en hoe je klanten naar je kunt laten kijken, wordt het proces in ieder geval makkelijker.
1) Op hun werkplek.
Talloze kleine bedrijven zijn gestart door werkende professionals die
a) zijn overgestapt van werknemer van een bedrijf naar aannemer of
b) een waardige klant of twee hebben gevonden en met hen ondergedoken zijn om hun eigen bedrijf te vormen.
Dus als je momenteel een werkende professional bent, kun je één of beide van deze scenario's verkennen. Als je overweegt om aannemer te worden, moet je vanuit fiscaal oogpunt er zeker van zijn dat je duidelijk weet wat de verschillen zijn tussen een aannemer en een werknemer.
2) Via bedrijfsorganisaties.
Als je op dit moment geen werkrelaties hebt, is dit mijn nummer één advies over hoe je klanten kunt vinden; doe mee en neem deel aan zakelijke en sociale organisaties. Je zal op deze manier meer zaken oppakken dan via welke andere methode dan ook. Vergeet niet dat dit niet gaat over het aantal organisaties waar je bij hoort; het gaat over wat je doet binnen de organisaties waar je bij hoort en hoe andere leden je zien. Dus ga niet overhaast naar buiten om je aan te sluiten bij tien groepen en verwacht niet dat er onmiddellijk nieuwe jobs uitkomen. Kies er maar een paar uit en neem deel aan hun werk. En wees geduldig; mensen moeten je eerst leren kennen voordat ze je werk zullen doorsturen.
3) Via je vrienden en familie.
Als je gezegend bent met veel vrienden en familie die altijd in jouw hoekje staan en klaar staan om te helpen als ze dat kunnen, laat ze dan maar. Vertel ze over wat je doet en dat je op zoek bent naar klanten - en vertel ze precies wat die ideale klanten ook zouden zijn. Zelfs als ze zelf geen gebruik kunnen maken van jouw diensten, heb je in ieder geval een betrouwbaar scouting team dat het woord over jouw bedrijf blijft verspreiden.
4) Door middel van reclame.
Traditionele reclame werkt nog steeds heel goed voor kleine bedrijven. Maar online aanwezigheid is wordt steeds belangrijker. Om die reden is het belangrijk om de volledige kracht van internet directories voor je aan de slag te krijgen. Doe een zoekopdracht voor je bedrijf in een zoekmachine en zorg ervoor dat jouw advertentie volledig en accuraat is in alle lokale directory listings die je kunt vinden.
5) Door middel van jouw persoonlijke activiteiten.
Alle groep activiteiten die jij en jouw familie doen zijn mogelijkheden om klanten te vinden. Neem de tijd om met de andere ouders te praten als je met je kinderen naar het voetbal of ergens anders gaat. Wees vriendelijk als je in de sportschool bent. Probeer andere mensen te leren kennen en wat hun interesses en zorgen zijn.
6) Door middel van verwijzingen.
Wanneer iemand je belt en zegt: "Ik vraag me af of je ... omdat ... me vertelde dat je zo'n geweldig werk hebt verricht", is het een magisch, perfect moment. Hopelijk zal het je in de loop van jouw bedrijf vele malen overkomen; het is echt de beste en gemakkelijkste manier om ooit klanten te krijgen. Helaas, het is alleen iets dat kan gebeuren als je al minstens enkele klanten hebt.
Maar je kunt op zijn minst de doorverwijzingstrein versnellen en meer doorverwijzingen krijgen dan je anders zou hebben gekregen.
7) Via sociale media.
De beste manier om via sociale media klanten te vinden is door gezien te worden als goed geïnformeerd en professional in je vakgebied. Momenteel, naar mijn mening, is LinkedIn de nummer 1, waar het gemakkelijk is om groepen te vinden die gerelateerd zijn aan jouw industrie en/of professionele interesses waar je aan kan deelnemen.
Nogmaals, net als bij echte groepen, is participatie de sleutel om mensen ertoe aan te zetten om zaken met je te willen doen. Je kunt dit soort dingen ook doen op Facebook en andere sociale media, maar het is moeilijker.
Hoe je klanten kunt vinden: Twee dingen om te onthouden
Ten eerste, je mindset is belangrijk bij het vinden van klanten. Je moet je realiseren dat elke plek waar je naartoe gaat er een kans is om klanten te vinden.
Je hoeft niet opdringerig of onaangenaam te zijn; je hoeft alleen maar vriendelijk, open en bewust te zijn als je een kans krijgt.
Ten tweede, geen van de bovenstaande is direct. Het krijgen van nieuwe klanten is een proces en hoe lang je moet werken aan het proces varieert. Maar als je weet waar je moet kijken en hoe je klanten naar je kunt laten kijken, wordt het proces in ieder geval makkelijker.