fbpx

18 manieren om klanten te vinden!

 Wat is het moeilijkste bij het starten en laten groeien van je bedrijf? Voor veel kleine bedrijven is het antwoord het vinden van klanten. Klantenwerving is vooral moeilijk als je marketingbudget beperkt is. Hier zijn 18 beproefde strategieën om je klantenbestand op te bouwen.

Het vinden van klanten is een van de moeilijkste uitdagingen voor startende en gevestigde kleine bedrijven.  Het hebben van een geweldig product of dienst waarvan je zeker weet dat veel mensen die nodig hebben, is niet goed genoeg. Klanten zullen je winkel, jouw website of je Facebook-pagina niet vinden als je een bedrijf start. Je moet op zoek gaan naar klanten. In feite moet klantenwerving een voortdurende focus zijn voor alle bedrijven. Zelfs succesvolle bedrijven zullen klanten hebben die om de één of andere reden stoppen met kopen. Die klanten moeten worden vervangen om je bedrijf op een vlakke kiel te houden.

18 Manieren om klanten te vinden voor je bedrijf


Wanneer een bedrijf klein is, valt het vinden van manieren om zaken te doen meestal op de schouders van de ondernemer. Maar ondernemers hebben vaak niet veel ervaring in marketing of verkoop. Als je een startup bent of een bestaand bedrijf dat op zoek is naar meer manieren om je klantenbestand te laten groeien, zullen deze strategieën helpen.

1. Ontwikkel een plan voor klantenwerving


Het geheim van een succesvol marketingstrategie is om te weten wie de ideale klant zou zijn. Als je verkoopt aan bedrijven, overweeg dan welke afdeling het meest waarschijnlijk je producten of diensten zal kopen, en wie de verantwoordelijke is om de specifieke aankoop te bepalen. (Doe wat telefoontjes als je het niet weet!) Bepaal hoe lang de koopcyclus is. Is het kopen van je product een beslissing die snel door één persoon kan worden genomen? Of verkoop je iets dat een lange koopcyclus heeft, waarbij mogelijk meerdere personen betrokken zijn?

Denk vervolgens na over hoe de typische koper normaal gesproken soortgelijke producten of diensten koopt.  Zijn ze actief op social media? Wie zijn ze of waar kijken ze naar wanneer ze jouw type product of dienst willen kopen? Wat kun je doen om verwijzingen en aanbevelingen uit die bronnen te krijgen? Schrijf al deze informatie op en zoek naar patronen. Dan, om meer klanten te krijgen, plan manieren om je informatie te plaatsen waar de mensen in jouw doelmarkt het kunnen vinden.

2. Gebruik sociale media.


Probeer niet te verkopen op hun social media feeds. Probeer in plaats daarvan relaties met potentiële klanten te ontwikkelen. Retweet of geef commentaar op hun berichten. Vermeld ze indien nodig in je eigen social media posts. Je doel: bekend worden en gezien worden als een vriend. Verkopen is een stuk makkelijker als je verkoopt aan mensen die het gevoel hebben dat ze je kennen. 

3. Maak publiciteit in de lokale kranten.


Zelfs in het digitale tijdperk zijn dag- en weekbladen nog steeds een ongelooflijke bron van contactinformatie en leiden ze tot potentiële nieuwe klanten. Kijk uit naar namen van mensen die zijn gepromoot, die prijzen hebben gewonnen, die nieuwe bedrijven hebben gestart, of die op enigerlei wijze potentiële klanten kunnen zijn. Stuur die mensen gepersonaliseerde mailings om hen te feliciteren met hun succes of om hen te vertellen hoe interessant het artikel over hen was. Vermeld je bedrijfsnaam en slogan plus alle relevante productinformatie met je handtekening. 

4. Zorg ervoor dat je contactgegevens op jouw website en social media pagina's gemakkelijk te vinden zijn.


Beter nog, geef ze een reden om hun contactgegevens te geven. Een aanbieding zoals een gratis nieuwsbrief of een gratis gids voor iets dat te maken heeft met jouw branche. Volg dan regelmatig die leads op.

5. Ga huis-aan-huis als je verkoopt aan particulieren.


Veel mensen zullen hun deurbel niet beantwoorden, of zullen je vertellen dat ze niet geïnteresseerd zijn, maar als je al klanten hebt in die omgeving geeft dit vertrouwen aan de mensen in die buurt. Het is reclame en naambekendheid en het kost geen cent, enkel wat tijd.

6. Gebruik coupons en speciale aanbiedingen om klanten aan te trekken.


Iedereen houdt van een koopje. Biedt nieuwe klanten een korting aan op hun eerste aankoop. Als je producten of diensten verkoopt die herhaaldelijk moeten worden gekocht, overweeg dan om die eerste korting afhankelijk te maken van de ondertekening van een contract voor een jaar service. 

7. Sponsor Evenementen.


Gebeurtenissen die je potentiële markt samen kunnen brengen.  Bel en vraag de organisatoren of er sponsormogelijkheden zijn. Lokale evenementen kunnen vrij goedkoop zijn om te sponsoren.
 

8. Woon vergaderingen en seminars bij die je prospects kunnen bijwonen.


Als je dat hebt gedaan en nog geen contacten hebt gelegd die tot verkoop zouden kunnen leiden, probeer dan nieuwe netwerkgroepen. Kijk in de kranten om te zien welke andere organisaties evenementen organiseren die jouw doelgroep zouden kunnen aantrekken en ga dan naar zo'n bijeenkomsten.
 

9. Volg leads op na bijeenkomsten.


Neem contact op met de mensen die je hebt ontmoet om te zien of ze mogelijke prospects zijn. Als ze zeggen dat ze je diensten nu niet nodig hebben, vraag dan wanneer een goed moment is om ze terug te bellen, of als ze zakenpartners hebben die gebruik kunnen maken van wat jij nu verkoopt.

10. Geef een beetje om veel te krijgen.


Om nieuwe klanten te werven, moet je vertrouwen opbouwen. En één van de beste manieren om dat te doen is om gratis stalen van je product weg te geven en de ontvangers te vragen om hun vrienden te vertellen of ze tevreden zijn. Of, als je een consultant bent, geef wat gratis advies weg. Dit kan in de vorm van een pdf met nieuws, tips en advies, of het kan een gratis consultatie zijn waarbij je net genoeg informatie geeft om de klant te helpen bij het opstartproces voor het uitvoeren van hun project. Zorg ervoor dat ze duidelijk weten dat ze altijd gebruik kunnen maken op jouw producten of diensten.

11. Werk aan jouw persoonlijke netwerk.


Vraag je vrienden of ze mensen kennen die gebruik kunnen maken van jouw diensten, of mensen die anderen kennen die gebruik kunnen maken van je diensten. Als je prijsstructuur het toelaat, werk met commissies voor diegene die je een job of verkoop heeft bezorgd.
 

12. Zet je bedrijfsnaam, telefoonnummer en website adres op alles wat je kunt.


Als je in een servicebedrijf bent dat gebruik maakt van bestelwagens of vrachtwagens, moet je naam op al je voertuigen staan, zodat mensen kunnen zien dat je anderen in hun buurt helpt.  Het moet op alle producten en/of labels op je producten staan (wat praktisch is). Laat magneten maken met je naam en telefoonnummer en bevestig ze aan de apparaten die je repareert, of deel ze uit aan klanten en prospects. Hoe meer mensen jouw contactgegevens hebben, hoe meer klanten je kunt werven.

13. Bestudeer jouw succesvolle concurrenten.


Waar adverteren ze? Waar netwerken ze met elkaar? Welke tactiek gebruiken ze? Wat voor hen werkt, kan net zo goed voor jouw werken.
 

14. Gebruik meerdere kleine advertenties in plaats van één grote.


Als de meeste mensen in jouw type bedrijf adverteren in locale kranten om klanten aan te trekken, moet je hetzelfde doen. Zorg voor kleinere advertenties waar je concurrenten ook in adverteren. Het is ook veel verstandiger om meerdere kleine advertenties te gebruiken over een langere periode dan één grote op een kortere tijdspanne.

15. Test de kost-per-click en andere online reclame.


Om de kosten laag te houden online, zorg ervoor dat je meerdere advertenties maakt naar bevoorbeeld meerdere doelgroepen en split test deze zodat je zeker weet welke het beste opbrengt. 

16. Claim je plaats in Google Mijn Bedrijf.


Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf correct instelt, zodat mensen in je omgeving je gemakkelijk kunnen vinden. Doe dat ook voor alle andere locale zakelijke groepen.
 

17. Vraag om feedback als prospects niet kopen.


Hebben ze een product gevonden dat beter aan hun behoeften voldoet? Hebben ze besloten dat ze het product helemaal niet nodig hebben? Hebben ze hun aankoopbeslissing gewoon uitgesteld? Vonden ze het moeilijk om een bestelling te plaatsen op jouw website? Gebruik deze opgedane kennis om de nodige veranderingen aan te brengen en zo je verkoop te zien groeien.

18. Weet dat er meerdere wegen naar succes zijn.


Verkoop gebeurt vaak omdat potentiële klanten op verschillende manieren en uit verschillende bronnen over jouw producten en diensten horen. Hoe vaker ze over je horen, hoe groter de kans dat ze overwegen om bij jou te kopen.



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David


De sleutel tot verkoopsucces
Verkopen via Facebook

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mEER INFORMATIE

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Suur een mail naar hello@mediaspot.be en we beanwoorden uw vraag zo snel mogelijk.

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot bv. © 2023 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia