fbpx

Potentiële klanten vinden...

 Wat is het moeilijkste aan het starten en laten groeien van een bedrijf? Voor veel kleine bedrijven is het antwoord het vinden van klanten of het werven van klanten. Klantenwerving is vooral moeilijk als uw marketingbudget beperkt is. Hier zijn 18 beproefde strategieën om uw klantenbestand op te bouwen.

Het vinden van klanten is een van de moeilijkste uitdagingen voor startende en gevestigde kleine bedrijven.  Het hebben van een geweldig product of dienst waarvan u zeker weet dat veel mensen die nodig hebben, is niet goed genoeg. Klanten zullen u, uw winkel, uw website of uw Facebook-pagina niet vinden omdat u een bedrijf start. Je moet op zoek gaan naar klanten. In feite moet klantenwerving een voortdurende focus zijn voor de meeste bedrijven. Zelfs succesvolle bedrijven zullen klanten of klanten hebben die om de een of andere reden stoppen met kopen. Die klanten moeten worden vervangen om uw bedrijf op een vlakke kiel te houden.

18 Manieren om klanten te vinden voor uw bedrijf


Wanneer een bedrijf klein is, valt het vinden van manieren om zaken te doen meestal op de schouders van de ondernemer. Maar ondernemers hebben vaak niet veel ervaring in marketing of verkoop. Als u een startup bent of een bestaand bedrijf dat op zoek is naar meer manieren om uw klantenbestand te laten groeien, zullen deze strategieën helpen.

1. Ontwikkel een plan voor klantenwerving


Het geheim van het maken van een succesvol is om te weten wie de ideale klant zou zijn. Als u verkoopt aan bedrijven, overweeg dan welke afdeling het meest waarschijnlijk uw producten of diensten zal kopen, en welk individu (welk niveau van verantwoordelijkheid) het meest waarschijnlijk is om de specifieke aankoopvereisten te bepalen. (Doe wat telefoontjes als u het niet weet!) Bepaal hoe lang de koopcyclus is. Is het kopen van uw product een beslissing die snel door één persoon kan worden genomen? Of verkoopt u iets dat een lange koopcyclus heeft, waarbij mogelijk meerdere personen betrokken zijn?

Denk vervolgens na over hoe de typische koper normaal gesproken producten of diensten zoals de uwe vindt.  Zijn ze actief op social media? Wie zijn ze of waar kijken ze naar wanneer ze uw type product of dienst willen kopen? Wat kunt u doen om verwijzingen en aanbevelingen uit die bronnen te krijgen? Schrijf al deze informatie op en zoek naar patronen. Dan, om meer klanten te krijgen, plan manieren om uzelf en uw informatie te plaatsen waar de mensen in uw doelmarkt het kunnen vinden wanneer ze klaar zijn om te kopen.

2. Zoek en volg zakelijke perspectieven op sociale media.


Probeer niet te verkopen op hun social media feeds. Probeer in plaats daarvan relaties met potentiële klanten te ontwikkelen. Retweet of geef commentaar op hun berichten. Vermeld ze indien nodig in uw eigen social media posts. Uw doel: bekend worden en gezien worden als een vriend. Verkopen is een stuk makkelijker als je verkoopt aan mensen die het gevoel hebben dat ze je kennen. 

3. Maak publiciteit in de lokale kranten.


Zelfs in het digitale tijdperk zijn dag- en weekbladen nog steeds een ongelooflijke bron van contactinformatie en leiden ze tot potentiële nieuwe klanten. Kijk uit naar namen van mensen die zijn gepromoot, die prijzen hebben gewonnen, die nieuwe bedrijven hebben geopend, of die op enigerlei wijze potentiële klanten kunnen zijn. Stuur die mensen gepersonaliseerde mailings om hen te feliciteren met hun succes of om hen te vertellen hoe interessant het artikel over hen was. Vermeld uw bedrijfsnaam en slogan plus alle relevante productinformatie met uw handtekening. 

4. Zorg ervoor dat uw contactgegevens op uw website en social media pagina's gemakkelijk te vinden zijn.


Beter nog, geef ze een reden om hun contactgegevens te geven. Een aanbieding van een gratis nieuwsbrief, een gratis gids voor iets dat te maken heeft met uw branche. Volg dan regelmatig die leads op.

5. Ga huis-aan-huis als u verkoopt aan particulieren.


Veel mensen zullen hun deurbel niet beantwoorden, of zullen u vertellen dat ze niet geïnteresseerd zijn, maar als u al klanten heeft in die omgeving geeft dit vertrouwen aan de mensen in die buurt. Het is reclame en naambekendheid en het kost geen cent, enkel wat tijd.

6. Gebruik coupons en speciale aanbiedingen om klanten aan te trekken.


Iedereen houdt van een koopje. Bied nieuwe klanten een korting aan op hun eerste aankoop. Als u producten of diensten verkoopt die herhaaldelijk moeten worden gekocht, overweeg dan om die eerste korting afhankelijk te maken van de ondertekening van een contract voor een jaar service. 

7. Sponsor Evenementen.


Gebeurtenissen die uw potentiële markt samen kunnen brengen.  Bel en vraag de organisatoren of er sponsormogelijkheden zijn. Lokale evenementen kunnen vrij goedkoop zijn om te sponsoren.
 

8. Woon vergaderingen en seminars bij die uw prospects kunnen bijwonen.


Als u dat hebt gedaan en nog geen contacten hebt gelegd die tot verkoop zouden kunnen leiden, probeer dan nieuwe netwerkgroepen. Kijk in de kranten om te zien welke andere organisaties evenementen organiseren die uw doelgroep zouden kunnen aantrekken en om een aantal van die bijeenkomsten bij te wonen.
 

9. Follow-up na vergaderingen.


Neem contact op met de mensen die u hebt ontmoet om te zien of ze mogelijk prospects zijn. Als ze zeggen dat ze uw diensten nu niet nodig hebben, vraag dan wanneer een goed moment om ze terug te bellen, of als ze zakenpartners hebben die gebruik kunnen maken van wat u nu verkoopt.

10. Geef een beetje om veel te krijgen.


Om nieuwe klanten te werven, moet je vertrouwen opbouwen. En één van de beste manieren om dat te doen is om gratis monsters van uw product weg te geven en de ontvangers te vragen om hun vrienden te vertellen of ze tevreden zijn. Of, als u een consultant bent, geef wat gratis advies weg. Dit kan in de vorm van een nieuwsbrief met nieuws of tips en advies, of het kan een gratis consultatie zijn waarbij je net genoeg informatie geeft om de klant te helpen bij het opstartproces voor het uitvoeren van hun project. Zorg ervoor dat ze duidelijk weten dat ze altijd gebruik kunnen maken op jouw producten of diensten.

11. Werk aan jouw persoonlijke netwerk.


Vraag uw vrienden of ze mensen kennen die gebruik kunnen maken van uw diensten, of mensen die anderen kennen die gebruik kunnen maken van uw diensten. Als uw prijsstructuur het toelaat, werk met commissies voor diegene die u een job of verkoop heeft bezorgd.
 

12. Zet uw bedrijfsnaam, telefoonnummer en website adres op alles wat u kunt.


Als u in een servicebedrijf bent dat gebruik maakt van bestelwagens of vrachtwagens, moet uw naam op al uw voertuigen staan, zodat mensen kunnen zien dat u anderen in hun buurt helpt.  Het moet op alle producten en/of labels op uw producten staan (wat praktisch is). Laat magneten maken met uw naam en telefoonnummer en bevestig ze aan de apparaten die u repareert, of deel ze uit aan klanten en prospects. Hoe meer mensen uw contactgegevens hebben, hoe meer klanten u kunt werven.

13. Bestudeer uw succesvolle concurrenten.


Waar adverteren ze? Waar netwerken ze met elkaar? Welke tactiek gebruiken ze? Wat voor hen werkt, kan net zo goed voor u werken.
 

14. Gebruik meerdere kleine advertenties in plaats van één grote.


Als de meeste mensen in uw type bedrijf adverteren in print om klanten aan te trekken, moet u hetzelfde doen. Zorg voor kleinere advertenties waar uw concurrenten ook in adverteren. Het is ook veel verstandiger om meerdere kleine advertenties te gebruiken over een langere periode dan één grote op een kortere tijdspanne.

15. Test kost-per-click en andere online reclame.


Om de kosten laag te houden online, zorg ervoor dat u meerdere advertenties maakt naar bevoordeeld meerdere doelgroepen en split test deze zodat je zeker weet welke het beste opbrengt. 

16. Claim uw plaats in Google My Business.


Zorg ervoor dat u Google My Business correct instelt, zodat mensen in je omgeving je gemakkelijk kunnen vinden. Doe dat ook voor alle andere locale zakelijke groepen.
 

17. Vraag om feedback als prospects niet kopen.


Hebben ze een product gevonden dat beter aan hun behoeften voldoet? Hebben ze besloten dat ze het product helemaal niet nodig hebben? Hebben ze hun aankoopbeslissing gewoon uitgesteld? Vonden ze het moeilijk om een bestelling te plaatsen op uw website? Gebruik wat u leert om de nodige veranderingen aan te brengen en uw verkoop te zien groeien.

18. Weet dat er meerdere wegen naar succes zijn.


Verkoop gebeurt vaak omdat potentiële klanten op verschillende manieren en uit verschillende bronnen over uw producten en diensten horen. Hoe vaker ze over u horen, hoe groter de kans dat ze overwegen bij u te kopen.



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David


De sleutel tot verkoopsucces
Verkopen via Facebook

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mediaspot op youtube

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Stel uw vraag en we helpen u verder...

Uw adres ontbreekt.
Uw email adres ontbreekt.
Invalid Input
Uw bericht ontbreekt.
Invalid Input

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot BVBA © 2019 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia