fbpx

Dit kun je leren van Steve Jobs!

Apple en Pixar, zijn 2 waardevolle bedrijven die door Steve Jobs zijn opgericht.
Hij heeft dit bereikt door keihard te werken en zich ook niet altijd aan de regels te houden.

Zo was Jobs befaamd bij zijn werknemers door zijn overtuigingskracht. Hij kon mensen er van overtuigen dat hetgeen hij wou bereiken, te bereiken was. Ook al was het praktisch onmogelijk. Wat ook wel zijn 'Reality distortion field' genoemd werd.

Leer hoe het genie Steve Jobs het voor elkaar kreeg.
Veel voorbeelden die we gebruiken komen uit de biografie van Walter Isaacson over de Apple-oprichter.


1 Breng je boodschap over met passie!
Jobs was daar een krak in en was één van weinigen ondernemers die het zo kon brengen.
Het gepassioneerd verkopen van je product of dienst is de sleutel om andere mensen te overtuigen van je ideeën.

Hij kon soms uren als een bezetene te keer gaan om zijn ideeën over te brengen op anderen. Zo kreeg hij het voor elkaar om telkens een stukje passie in elke commercial leven te geven. Uit die obsessieve passie was de commercial '1984' en de iPod - silhouetten het resultaat van. Hetgeen er voor zorgde dat Apple zoveel was dan juist een computerbedrijf.


2 Eerlijkheid helpt om trouwe volgers te krijgen
In 1997, toen Jobs bij Apple terugkeerde. Vond hij dat er teveel producten waren en te onduidelijk voor klanten. Zo vroeg hij aan een medewerker wat het verschil was tussen de ene power Macintosh t.o.v de andere. De medewerker twijfelde en kon geen duidelijk antwoord geven. Jobs antwoord was duidelijk, "Als jullie het mij niet kunnen zeggen, hoe denk jij dat het duidelijk is voor de klant?! Weet je wat het probleem is met Apples producten? Er zit geen sex meer in!".
Mensen gingen mee in de ideeën van Jobs omdat hij altijd eerlijk was in wat hij zei.
Zo zorgde Jobs ervoor dat het volledige product gamma van een honderdtal tot een handvol producten ging. Zo werd de computerlijn opgesplitst naar 2 categorieën. Voor de professional en één voor de particulier!


3 Door hard te werken zullen anderen je respecteren.
Toen Jobs terug was bij Apple runde hij 2 bedrijven. Hij stond s'morgens op tegen 7u en werkte dagelijks tot 21u. Hijzelf vond het belangrijk om dagelijks de nodige belangrijke medewerkers te spreken. En zo ervoor zorgde dat ze de best mogelijke producten maakte. En dit zowel bij Pixar als bij Apple.
En iedereen respecteerde hem erom.



4 Ontwapen mensen door verleiding en gevlij.
Mensen zijn steeds op zoek naar bevestiging en waardering voor hun werk, of het nu als ondernemer is of werknemer. Het gevoel van waardering is de brandstof en energie om je verder in te zetten naar dat ene doel.
En als je mensen constant vriendelijke aandacht geeft, zullen ze ernaar gaan hunkeren. 
Uit Isaacsons biografie:

"Jobs kon mensen verleiden en charmeren en vond het leuk dat te doen. Mensen zoals (de oud-CEO's van Apple) Amelio en Sculley wilden geloven dat Jobs hen verleidde – het betekende immers dat hij hen mocht en respecteerde. Jobs liet mensen in die waan door zij die daar gevoelig voor waren van onoprechte vleierij te voorzien. Maar Jobs kon net zo goed mensen die hij haatte charmeren als dat hij mensen die hij mocht kon beledigen."



5 Claim dat alle goede ideeën van jou zijn
Jobs had geen problemen om toe te geven dat een idee van een ander beter was dan het zijne. Hij nam het dan gewoon over en deed dan uitschijnen dat het zijn idee was. Wat natuurlijk niet altijd goed werd ontvangen bij de persoon vanwaar het idee oorspronkelijk kwam.

Bud Tribble, een oud-medewerker van Apple, zegt in de Jobs-biografie:

"Dat hij vandaag iets afschuwelijk of groots vindt, betekent nog niet dat hij dat morgen ook vindt. Als je hem een nieuw idee vertelt, dan zegt hij in eerste instantie dat het stom is. Maar dan, als hij het echt leuk vindt, komt hij er na een week op terug en presenteert het idee alsof hij het zelf bedacht heeft."

Toen Apple besloot om winkels te openen om apple producten te verkopen kwam de toenmalige vice-president retail Ron Johnson met het idee van een 'Genius Bar'. Waar klanten geholpen kunnen worden met professionele hulp. Jobs vond dat in eerste instantie een stom idee. Hij vond dat de mensen die er dan moesten achter staan nerds moesten zijn, die niet sociaal vaardig zijn! Maar kwam dan toch later terug op zijn idee! Een week later werd de naam 'Genius Bar' vastgelegd als merknaam.


6 Handel snel en onherroepelijk.
De kracht van Apple was dat met Jobs achter het stuur er snel beslissingen werden genomen. Zelden gingen er maanden voorbij alvorens een beslissing werd genomen. Jobs kreeg het rap op zijn heupen en handelde vooral uit zijn buikgevoel.

Toen Jobs in 1997 terug bij Apple was ging hij langs bij de design afdeling. Daar ontmoete hij Jony Ive die bezig was met een proto type van een nieuwe computer. Toen Jobs het ontwerp zag wist hij onmiddellijk wat hij wou. Een computer die zo gebruiksvriendelijk was dat iedereen er onmiddellijk mee aan de slag kon. Hij wou ze ook in verschillende kleuren en transparant zodat de klanten in innerlijke schoonheid van de computer kon bewonderen. Deze computer werd snel geboren en kreeg de naam iMac. De productnaam wordt op de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Toen de eerste iMacs werden geïntroduceerd wou Jobs er geen optical drive in, omdat hij dat lelijk vond! Maar nog geen jaar later, toen bleek dat de iMac vooral gebruikt werd om CD's te rippen werd al snel besloten de volgende generatie te voorzien van een optical drive.


7 Los problemen snel op!
Toen pixar bezig was met hun eerste animatiefilm 'Toy Story' was Woody, oorspronkelijk een sympathieke figuur die langzamerhand door toedoen van Disney gedegradeerd werd tot kwal.
"Als iets niet klopt, dan kun je het niet negeren en zeggen dat je het later wel gaat fiksen", zei Jobs. "Dat is iets wat andere bedrijven doen."

Jobs vond dat Disney de volledige film aan het ruïneren was en besloot snel over te gaan tot het oorspronkelijke idee. Woody werd terug een zeer geanimeerd karakter.

Nog een voorbeeld was net voor de opening van Apple eigen retail stores wereldwijd. Op een nacht kreeg vicepresident Ron Johnson een afgrijselijke gewaarwording: Het ontwerp van alle stores was verkeerd! Ze waren ingericht per product en dat was volledig verkeerd vond hij. De inrichting moest volgens hem volledig herdaan worden volgens het principe wat de mensen er mee gingen doen! Ron belde Jobs die nacht en de inrichting van de stores werden volledig herbekeken! De opening van de stores werden hierdoor met drie tot vier maanden vertraagd.
"We krijgen slechts één kans om het goed te doen", zei Jobs.



8 Er zijn maar 2 manieren om een goed team te vormen
Jobs was er bekent om enkel met A spelers te willen werken. De B en C spelers moesten ofwel A spelers worden of ze werden ontslaan. Toen bij het ontwikkelen van de muis, de ontwerper tegen Bill Atkinson zei dat het nooit een commercieel succes ging worden werd hij ontslaan zodra het aan de oren kwam van Jobs.

Jobs hield niet van complexiteiten waarvoor hij zaken moest aanpassen. Hij werd dan volledig ontoegankelijk. Walter Isaacson zei: "Jobs viel dan stil en negeerde situaties die hem een ongemakkelijk gevoel gaven."
Toen Jobs in '97 terug bij Apple was als adviserende rol en de toenmalige CEO Gil Amelio hem vroeg welke toekomstige rol hij wilde spelen, durfde Jobs niet te zeggen: "De jouwe".
Net hetzelfde gebeurde als hij geen raad wist met zijn dochter Lisa.

Lisa's moeder Chrisann Brennan beschreef deze tactiek in Jobs biografie:
"Een groep mensen wilde zijn huis in Woodside behouden vanwege het historische karakter, maar Steve wilde het afbreken en er een huis met boomgaard neerzetten. Hij heeft dat huis dermate laten vervallen en verwaarloosd, dat het met geen mogelijkheid te redden was. Om te krijgen wat hij hebben wilde, volgde hij de weg van de minste weerstand en betrokkenheid. Dus door niets meer aan het huis te doen en zelfs de ramen jarenlang open te laten, viel het gewoon uit elkaar. Briljant hè?"



9 Neem actie op het juiste moment!
Toen Jobs CEO was van Pixar en ze de eerste film gingen uitbrengen 'Toy Story'. Wou Jobs Pixar naar de beurs brengen. Ook al was er veel verzet van oa John Lasseter, mede oprichter van de beroemde animatiestudio, die hem adviseerde de beursgang uit te stellen tot na de tweede film.
Jobs had daar geen oren naar en drukte door!
Lasseter zei: "Steve wees me af en zei dat we geld nodig hadden, zodat we de helft aan films konden besteden en de heronderhandelingen en afspraken met Disney konden openbreken".

Pixar ging een week na dat Toy Story begon te draaien naar de beurs en was de grootste beursgang sinds Netscape. Wat veel belangrijker was, was dat Pixar de onderhandelingen met Disney kon openbreken omdat ze niet afhankelijk waren van hen. Disney had toen grote problemen met hun animatiestudio en kochten Pixar voor 7,4 miljard dollar.
Jobs werd daardoor de grootste aandeelhouder van Disney.



10 Eis perfectie, neem geen genoegen met minder!
Jobs was een veeleisend persoon en perfectionist. Vele anderen binnen het team van Jobs zouden bereid zijn om concessies te doen om binnen een bepaalde deadline of budget te blijven. Maar niet Jobs, voor Jobs was het product en de klant ervaring het aller belangrijkste. Jobs doel voor Apple was niet om de concurrentie te verslaan of om geld te verdienen: het draaide allemaal om het beste product te maken of zelf nog iets beter!

Jobs was met alles veeleisend:
• Toen de Macintosh te traag opstartte, terroriseerde hij de verantwoordelijke werknemer en maakte van de kwestie een zaak van leven of dood.
• Hij werkte met ontelbaar veel artiesten en reclamebureaus zodat Apple-advertenties de juiste feel hadden. Beeld en geluid moesten perfect in harmonie zijn.
• Van de iPod-ontwerpers eiste hij dat hij elke functie op de muziekspeler met drie drukken op de knop toegankelijk moest zijn.
• Hij stond erop dat het productieproces voor alle Apple-computers van vier naar twee maanden werd teruggebracht.
Elk individueel besluit lijkt muggenzifterij, maar alles bij elkaar opgeteld vormen ze een haast sekte-achtig streven naar perfectie. Anders dan bij andere techbedrijven die kwamen en gingen, hadden fans en klanten bij Apple echt het gevoel dat hun belangen en behoeften voorop stonden, en ze waren bereid daar een hoge prijs voor te betalen.
"Steve creëerde het enige lifestylemerk in de techindustrie", aldus Oracle-topman Larry Ellison tegen Jobs' biograaf. "Er zijn auto's waar mensen trots op zijn dat ze ze hebben – Porsche, Ferrari, Prius – omdat wat ik rij iets over mij zegt. Mensen denken hetzelfde over producten van Apple."

Klanten zoeken als zelfstandige

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mediaspot op youtube

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Stel uw vraag en we helpen u verder...

Uw adres ontbreekt.
Uw email adres ontbreekt.
Invalid Input
Uw bericht ontbreekt.
Invalid Input

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot BVBA © 2019 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia