fbpx

Succesvolle e-mailmarketingstrategie

Stappen die je moet ondernemen voor een goede e-mailmarketingstrategie! In dit artikel leggen we je uit hoe je in 6 stappen een succesvolle e-mailmarketingstrategie kunt opzetten. 

 1 Bouw aan je mailinglijst
De eerste stap die je moet zetten om te beginnen met het definiëren van je e-mailmarketingstrategie, is het opbouwen en uitbreiden van een mailinglijst. Het spreekt voor zich dat je mensen nodig hebt om e-mails naartoe te sturen, anders heeft je strategie geen enkele zin. Er zijn vele manieren om dit te doen, en je kunt verschillende benaderingen uitproberen. Het belangrijkste is dat je je klantenbestand organisch laat groeien.

Je website moet de eerste plaats zijn om te beginnen met het bouwen van een contactlijst. Klanten die je website en blog bezoeken hebben al interesse in wat je aanbied, dus het verleiden van hen om zich aan te melden kan hier makkelijker zijn dan waar dan ook. Je kunt dan je sociale platforms en persoonlijke contacten integreren om volgers en klanten te vertellen over de voordelen van inschrijving aan je mailinglijst. Uiteindelijk kun je ook besluiten om incentives te gebruiken om de inschrijvingen te stimuleren, hoewel je voorzichtig te werk moet gaan, omdat sommige abonnees zich alleen voor de aanbieding kunnen aanmelden. Zorg ervoor dat je consequent waarde toevoegt aan je contacten.


2 Definieer je e-mailmarketingdoelstellingen

Net als elke andere marketingtool is e-mail niets zonder een duidelijke strategie. Voordat je begint met het ontwerpen en verzenden van een e-mailcampagne, moet je eerst bepalen waarom je deze verstuurt. Vraag jezelf altijd af "Wat wil ik met deze e-mail bereiken" en zoek vervolgens de meest geschikte manier om te beoordelen of je je doelen hebt bereikt.

Vergeet niet dat e-mail het marketingkanaal is dat de hoogste ROI stimuleert. A/B testen en het vergelijken van campagneprestaties zijn krachtige instrumenten om het succes van je strategie te bepalen. Deze resultaten geven je een duidelijke indicatie van je ROI en of je er alles aan doet om deze te verhogen. Denk bij het plannen van je campagnes er altijd aan dat succes een verschillende betekenis heeft in elk van uw e-mails.


3 Plan je campagnes

Nu dat je je doelstellingen hebt gedefinieerd en een lijst met geëngageerde contacten van hoge kwaliteit hebt om je e-mails naartoe te sturen, is je volgende stap het plannen van je campagnes. Maar wat moet je opnemen in de e-mails die je verstuurt? Hoewel sommige inhoud zeer aanpasbaar is en afhankelijk is van je doelen, zijn er een aantal elementen die altijd aanwezig moeten zijn in de e-mails die je verstuurt.

De elementen die je MOET opnemen in elke e-mail zijn:



ONDERWERP
De onderwerpregel moet ervoor zorgen dat je e-mail opvalt in de inbox. Hoewel het belangrijk is om de toon en de stem trouw te houden aan je merk, kun je verschillende benaderingen proberen die je kunnen helpen de aandacht op je e-mail te vestigen, zoals pakkende zinnen of emojis.


NAAM
Je zou niet willen dat je contactpersonen denken dat ze gewoon een willekeurige e-mail hebben ontvangen, die sneller in de prullenbak terecht komt dan je tot drie kunt tellen, toch? Zorg er dus altijd voor dat je je contactpersonen laat weten wie ze e-mailen. Om ervoor te zorgen dat je naam herkenbaar is, gebruik je je merknaam of, als je creatief wilt zijn, vind je iets dat nog steeds aan je kan worden gekoppeld en doe dit consistent.


PREHEADER
De kracht van de preheader wordt vaak onderschat. Het is een zeer effectieve manier om de inhoud van een e-mail samen te vatten, vooral op mobiele apparaten. Het moet je onderwerpregel aanvullen en de aandacht vestigen op je campagne.


OPROEP TOT ACTIE
CTA's zijn sterk verbonden met de doelstellingen van je campagne. Denk eraan bij het aanmaken van de CTA's wat je wil dat je abonnees doen na het lezen van je e-mail. Creëer responsieve CTA's die gemakkelijk te navigeren zijn op desktop en mobiel. Houd het ook eenvoudig. E-mails met één enkele CTA kunnen het aantal klikken met 350% en de verkoop met 1500% verhogen.


Houd er rekening mee dat deze elementen het verschil kunnen maken tussen het openen van je boodschap of het verplaatsen ervan naar de prullenbak. Het mooie van e-mail is dat je realtime en diepgaand inzicht kunt krijgen in je publiek en dit kunt gebruiken om je marketingstrategie aan te passen. Besteed vanaf je eerste campagne veel aandacht aan je metriek om te begrijpen of ze je doelen al dan niet met succes bereiken. Dit zal een uitstekende leerervaring zijn, en het zal je in staat stellen om je strategie te veranderen en aan te passen.


4 Het ontwerpen van boeiende, responsieve e-mails

In de huidige hoogtechnologische wereld zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van je campagnes. Er is veel vraag naar divers, boeiend en mobiel-responsief beeldmateriaal. Het is veel om over na te denken. Maar hier bij mediaspot proberen we je leven makkelijker te maken als het gaat om e-mailen. Dus hier zijn een paar manieren om geweldige e-mails te maken:


WEES RESPONSIVE
54% van de e-mail wordt nu geopend op een mobiel apparaat, dus je moet ervoor zorgen dat je ontwerp mobiel reageert. Als een bericht visueel onaantrekkelijk of moeilijk leesbaar is, zullen abonnees gefrustreerd raken en zelfs geen moeite doen om het door te lezen. Dit zal ook worden weerspiegeld in je ROI.


ONTWERP VOOR LEVERBAARHEID
De grootte van je e-mail kan een enorme impact hebben op de leverbaarheid. E-mails die te groot zijn, hebben veel tijd nodig om te laden en worden door sommige e-mailclients geknipt. De juiste grootte voor afbeeldingen en het vinden van de juiste balans tussen afbeeldingen en tekst is essentieel om ervoor te zorgen dat je contactpersonen het bericht zien zoals je het bedoeld had. Dit zorgt er ook voor dat je e-mail niet in SPAM terechtkomt.


GEBRUIK DE GEBRUIKERSPSYCHOLOGIE IN JE VOORDEEL
Schik artikelen in je e-mail op basis van de volgorde waarin je ze wilt laten lezen. Dit zal de lezer naar de bruikbare inhoud leiden en het zal hun ervaring soepeler maken. Houd er rekening mee dat voor degenen van wie de moedertaal van links naar rechts wordt gelezen, de linkerbovenhoek van de e-mail de eerste focus zal zijn. Gebruik dit in je voordeel, door dit gebied te gebruiken om je identiteit en doel onmiddellijk duidelijk te maken.

Plaats je bruikbare inhoud altijd boven de vouw. Aangezien de meeste e-mailclients ongeveer 300-500 pixels ruimte laten voor e-mailvoorbeelden, moet je er het meeste uithalen. Tot slot zullen de kleuren die je kiest de gevoelens van je klanten over je e-mail en merk in het algemeen beïnvloeden. Zorg er dus voor dat je kleurenschema geen invloed heeft op de zichtbaarheid van de tekst en dat het je merk aanvult. Je kunt het ook naar een hoger niveau tillen door ervoor te zorgen dat de kleuren die je gebruikt geschikt zijn voor je specifieke context en gesegmenteerde doelgroep.


VERGEET GEEN TRANSACTIE E-MAILS
Voor een uniforme gebruikerservaring en om je merkidentiteit identificeerbaar te maken, presenteer je een uniforme, naadloze ervaring in zowel marketing- als transactie-e-mails. Op deze manier zullen je contacten je gemakkelijk herkennen en je naambekendheid en loyaliteit opbouwen. Vergeet niet dat transactie-e-mails tot 8x vaker worden geopend dan marketingmails. Dit is een belangrijke plek om je waarde en je merk te versterken.


TESTEN, TESTEN, TESTEN, ...
De laatste stap bij het ontwerpen van je e-mail is om deze te testen voordat je deze verstuurt. Dit is uiterst nuttig om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen allemaal geoptimaliseerd zijn, je links werken, er geen typefouten zijn en je CTA's duidelijk en responsief zijn.


5 Relevant maken van e-mail
Tegenwoordig ontvangen we allemaal tonnen e-mails. Maar hoeveel daarvan zijn er eigenlijk relevant? Om ervoor te zorgen dat je e-mailmarketingstrategie een succes wordt, moet je unieke berichten creëren die echt tegemoetkomen aan de behoeften van je klanten en hen op het juiste moment de e-mail sturen. Segmentatie, personalisatie en automatisering zijn allemaal geweldige tools om e-mails relevant te maken.



6 Krijg wat feedback
De laatste stap in het opzetten van je e-mailmarketingstrategie is om uit te zoeken hoe succesvol je campagnes zijn geweest en te leren van eerdere ervaringen. Om dit te doen, kun je eenvoudigweg feedback van klanten verzamelen om erachter te komen wat ze precies leuk vinden aan je merk en waar er ruimte is voor verbetering. Of je kunt een aantal tools gebruiken waarmee je 'harde' gegevens kunt analyseren, zoals A/B-testen en campagneprestatievergelijking.



En nu ben je klaar om je e-mailcampagnes te versturen en te werken aan een succesvolle marketingstrategie. Als je hulp wilt dan staat het team van mediaspot voor je klaar om dit voor je te doen! Tot later ...



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David


Facebook gebruiken voor je marketing?
Wat is SEO marketing?

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mediaspot op youtube

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Stel uw vraag en we helpen u verder...

Uw adres ontbreekt.
Uw email adres ontbreekt.
Invalid Input
Uw bericht ontbreekt.
Invalid Input

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot BVBA © 2019 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia