In dit artikel bespreken we de voordelen van Facebook, maar ook de nadelen, aandachtspunten en geven we onze conclusie!
Wat zijn de voordelen van Facebook!
Facebook biedt een ongekende kans voor marketeers om zich te richten op een wereldwijd publiek en tegelijkertijd rekening te houden met lokale factoren. Met andere woorden, wat dit betekent is dat marketeers campagnes kunnen maken die een wereldwijd thema hebben en tegelijkertijd ook hun lokale publiek kunnen bereiken. Het samengaan van het bereiken van een breder publiek zonder afbreuk te doen aan de lokale klanten betekent dat Facebook de favoriete sociale netwerksite wordt in vergelijking met Twitter en Instagram die meer gericht zijn in hun bereik. Verder betekenen de "dood van de afstand" en het wegnemen van de geografische beperkingen dat ruimtelijke en locatiegebonden barrières met Facebook Digital Marketing niet bestaan. Bedrijven als Coca Cola en Starbucks hebben al gebruik gemaakt van de kracht van Facebook om het te integreren met hun marketingstrategieën voor een effectief klantbereik.
Wat zijn de nadelen van het gebruik van Facebook!
Natuurlijk zijn er nadelen aan het gebruik van Facebook als marketingtool, zoals de snelheid waarmee negatieve publiciteit in een handomdraai de wereld rond kan reizen. Bijvoorbeeld, een jaloerse concurrent of een ontevreden werknemer kan negatieve opmerkingen of informatie over het merk of het product plaatsen en gezien de manieren waarop dergelijke opmerkingen "viraal" in een kwestie van uren en zelfs minuten kunnen gaan, is het zo dat marketeers en bedrijven altijd op zoek moeten zijn naar wat er gezegd en becommentarieerd wordt op hun producten. Het punt om hier te worden opgemerkt is dat tegen de tijd dat de marketeer, de vertegenwoordiger van het bedrijf komt met een weerlegging, de negatieve opmerking of publiciteit, al schade heeft gemaakt. Daarnaast betekent het gebruik van Facebook als digitaal marketingmedium dat onmiddellijke bevrediging de norm is in plaats van een duurzame betrokkenheid bij het merk. Dit leidt ertoe dat de gebruikers zich op een oppervlakkige manier een mening vormen over het merk, wat betekent dat er weinig aandacht wordt besteed aan diepgaand denken en genuanceerde marketing, zoals bij traditionele media het geval is.
Voordelen van Facebook!
We hebben de voor- en nadelen van het gebruik van Facebook voor digitale marketing besproken. Daarnaast zijn er nog andere zaken die in het voordeel van Facebook spelen. Marketing op Facebook is bijvoorbeeld eenvoudig en goedkoop in vergelijking met traditionele media. Het enige wat men hoeft te doen is Facebook te integreren in de online marketingstrategie van het bedrijf en een fanpagina of een speciale pagina aan te maken op het gerichte consumentensegment. Verder kan marketing op Facebook extra voordelen opleveren, zoals te zien is in de recente stappen van het bedrijf om zakelijke klanten te helpen op het gebied van e-commerce. Dit is al lang een knelpunt tussen Facebook en zijn zakelijke klanten, omdat de bedrijven dit al lang wouden integreren in hun algemene strategie.
Conclusie over Facebook!
Alvorens dit artikel af te sluiten, moet men rekening houden met het feit dat nieuws snel reist in de online wereld en onmiddellijk reist in de social media wereld. Daarom kan dit een kracht zijn en tegelijkertijd kan het onvoorspelbare resultaten opleveren. Bovendien moet de integratie van Facebook in de algemene marketingstrategie van een bedrijf pas gebeuren nadat een gedegen onderzoek is uitgevoerd, omdat de kosten-batenanalyse voor verschillende bedrijven in de verschillende sectoren anders werkt.
Concluderend, Facebook is een game changer voor marketeers en de opkomende trends geven aan dat het meer gebruikt zal worden door marketeers, omdat ze op zoek zijn naar een hoger rendement per uitgegeven euro aan marketing en reclame.
Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David