fbpx

Klanten zoeken via het internet

 In 2007 bereikte Google 438 miljard zoekopdrachten gedurende het hele jaar. Tien jaar later, in 2017, ontving Google 100 miljard zoekopdrachten per maand. Door de drastische verandering in consumentengedrag is het zoeken op het internet een lange weg afgelegd. In plaats van alleen zoekmachines te gebruiken om vragen te beantwoorden, zoeken we naar de dichtstbijzijnde winkel. Of we zoeken klantenbeoordelingen op voor producten die we overwegen aan te schaffen. We hebben zelfs stemassistenten om te helpen met ons zoeken! Bedrijven moeten zich twee vragen stellen: hoe zoeken klanten naar mijn bedrijf en vinden ze het überhaupt? Vandaag gaan we die vragen beantwoorden als we kijken naar de algemene verandering in het zoekgedrag van consumenten.

Lokale zoekopdrachten zullen blijven stijgen​!


63 procent van de tijd gebruiken consumenten het internet om bedrijven te vinden of te benaderen, ze vertrouwen nog steeds sterk op zoekmachines om die taak uit te voeren. We hebben de laatste jaren een toename van de lokale zoekopdrachten gezien en het zal enkel maar stijgen de komende jaren. Veel consumenten gebruiken zelfs niet eens meer "in de buurt van mij" wanneer ze op zoek zijn naar een lokaal bedrijf, simpelweg omdat ze al verwachten dat hun zoekresultaten een lokaal bedrijf eerst tonen. En vooral zijn locatie en kantooruren zijn de meest gewenste resultaten. Als je problemen ondervind, kunnen de lokale servicesadvertenties van Google (voor bedrijven die thuisdiensten aanbieden) en het nieuwe lokale Facebook-platform het voor consumenten gemakkelijker maken om jouw bedrijf te vinden en met je bedrijf te communiceren.

We zien een verschuiving naar Voice Search


Voice Search wordt steeds belangrijker, dus optimaliseer je website ervoor met de juiste SEO strategie
Een groot percentage van de consumenten maakt dagelijks gebruik van voice search, van 40 procent van de volwassenen tot maar liefst 55 procent van de tieners. En zelfs als het voor anderen geen alledaagse gewoonte is, heeft minstens 60 procent van de mensen de afgelopen maanden Voice Search gebruikt via hun virtuele assistenten Siri (apple) of Google assistent.

Dus, waar gebruiken consumenten voice search voor?


Sommige mensen gebruiken voice search voor precies dat: zoeken! Nog niet zo lang geleden was 25 procent van alle Bing zoekopdrachten voice search. Anderen winkelen echter met hun stemassistenten. Veel consumenten gebruiken voice search om items aan hun winkelwagen toe te voegen om later te bekijken, maar 57 procent van de consumenten heeft al een product besteld via voice search.  Bovendien geeft een vierde van die consumenten ergens tussen de 100 en 199 euro per aankoop uit, dus zorg ervoor dat jouw bedrijf geoptimaliseerd is voor voice search! 

Consumenten zijn altijd op zoek naar klant beoordelingen


We weten al dat recensies jouw bedrijf kunnen maken of kraken. Dat komt omdat klanten echt willen weten wat andere mensen over je bedrijf denken. In feite leest 97 procent van de klanten die op zoek zijn naar lokale bedrijven online reviews alvorens tot een beslissing over te gaan. Meer klanten gebruiken ook de zoektermen "vermijden" en "is __het waard?" op Google om zich te ontdoen van slecht beoordeelde bedrijven of producten. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf up-to-date is met beoordelingen en transparant is over jouw producten en diensten! 

Mobiel zoeken is steeds relevanter


Heb je ook al opgemerkt hoeveel mensen er op hun telefoon bezig zijn tijdens het winkelen? Waarschijnlijk vergelijken ze de prijzen van artikelen online of lezen ze reviews van producten. Dit is niets nieuws en retailers zoals MEDIAMARKT weten dit. In feite, vonden ze dat 75 procent van hun digitale shoppers hun consumentenreis beginnen op mobiele telefoons.
Mensen zoeken liever naar producten of diensten via hun mobiele apparaten in plaats van met hun computer.

Dus, waarop zoeken consumenten dan?


49 procent start op zoekmachines
32 procent start op websites
19 procent start op apps
Omdat de uitgaven voor mobiel zoeken naar verwachting in 2019 bijna 25 miljard euro zullen bedragen, moeten bedrijven hun websites nu al optimaliseren voor mobiel.

Laatste gedachten


Omdat er voortdurend nieuwe trends en technologieën ontstaan, zal het consumentengedrag nooit hetzelfde blijven.  Je
 moet op de hoogte blijven van deze trends, anders kun je potentiële klanten niet bereiken. Omdat zoeken slechts één aspect van consumentengedrag is dat volgend jaar zal veranderen, moet je gedurende 2019 op de hoogte blijven van nieuwe trends in consumentengedrag! Wij kunnen jullie op de hoogte houden met onze tips.



Volg ons op Facebook en deel dit artikel op jullie tijdlijn, dank... groeten David


Verkopen via Facebook
e-commerce via Facebook

Wilt u meer klanten?

Genereer meer omzet en meer winst via:

  • Gerichte campagnes via social media 
  • Content creatie voor Facebook & site
  • Online jaarprogramma's
  • Ontwikkeling van originele Video-Content

 

mEER INFORMATIE

 

Hulp nodig?

Wilt u bekijken of we uw verhaal bij uw klanten kunnen brengen?

Suur een mail naar hello@mediaspot.be en we beanwoorden uw vraag zo snel mogelijk.

logo m

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ombeekhof 49
9040 Gent, België
BE 0818.942.195

Netwerk

Mediaspot bv. © 2023 · Wettelijke vermeldingen · Aanmelden · Webdesign Galia